19 października o 18.00 NFM Orkiestra Leopoldinum rozpoczyna nowy sezon artystyczny w znakomitym towarzystwie Emmanuela Pahuda - pierwszego flecisty Filharmoników Berlińskich. W programie koncertu znalazły się utwory Johanna Sebastiana Bacha i jego syna Carla Philippa Emanuela, które uzupełni efektowna Serenada C-dur Ernsta von Dohnányiego oraz kompozycja współczesnej amerykańskiej artystki Caroline Shaw.
Orkiestra Leopoldinum |
Pozostający w cieniu Béli Bartóka i Zoltána Kodálya węgierski kompozytor Ernst von Dohnányi był estetycznym dziedzicem romantyzmu. Pisząc muzykę przystępną i wykorzystującą konserwatywne formy, nie został doceniony przez krytykę i dziś jest twórcą zapomnianym. NFM Orkiestra Leopoldinum sięgnie po jego pełną pomysłów pięcioczęściową Serenadę przeznaczoną w oryginale na trio smyczkowe. Jest ona uznawana za pierwsze w pełni samodzielne dzieło tego artysty. Następnie wysłuchamy utworów obu Bachów, ale w kolejności, która odwróci chronologię ich powstania. Najpierw zabrzmi Koncert fletowy d-moll Carla Phillippa Emanuela – najsłynniejszy spośród sześciu dzieł tego gatunku, powstałych kiedy „berliński Bach” służył królowi Prus Fryderykowi II Wielkiemu (temu samemu, który odbił Śląsk z rąk Austrii i nabył pałac we Wrocławiu). Podejrzewano nawet, że ów utwór został skomponowany na użytek samego monarchy lubującego się w grze na flecie – byłby jednak dla „króla-filozofa” z dynastii Hohenzollernów zbyt trudny.
Emmanuel Pahud, fot. Josef Fischnaller |
Zanim wysłuchamy jednego z arcydzieł Bacha seniora, NFM Orkiestra Leopoldinum zaprezentuje Plan & Elevation Caroline Shaw – laureatki prestiżowych nagród: muzycznego Pulitzera, a także Grammy. Inspiracją powstania kompozycji, która miała swoją premierę w 2015 roku, była architektura pałacu Dumbarton Oaks w Waszyngtonie. Shaw otrzymała bowiem zlecenie napisania utworu uświetniającego obchody 75. rocznicy przekazania dziewiętnastowiecznej posiadłości Uniwersytetowi Harvarda. Wieczór zwieńczy trzyczęściowy Koncert c-moll na obój i orkiestrę Johanna Sebastiana Bacha, stworzony podczas jego pobytu w Köthen. Potem, już w Lipsku, mistrz przygotował transkrypcję utworu na dwa klawesyny (pierwotna wersja dzieła zaginęła). Dialogi prowadzone w utworze przez duet solistów stanowią ukoronowanie rozwoju tak charakterystycznej dla muzyki barokowej techniki koncertującej.
Program:
E. von Dohnányi Serenada C-dur op. 10 (oprac. na smyczki D. Sitkovetsky)
C.Ph.E. Bach Koncert fletowy d-moll Wq 22
***
C. Shaw Plan & Elevation
J.S. Bach Koncert c-moll na obój i skrzypce BWV 1060 (wersja na flet i skrzypce)
Wykonawcy:
Alexander Sitkovetsky – skrzypce solo, kierownictwo artystyczne NFM Orkiestry Leopoldinum
Emmanuel Pahud – flet
NFM Orkiestra Leopoldinum
Czas trwania:
120 minut
informacja prasowa
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz